DBG: Sekret udanej współpracy – czym różnią się od innych grup biznesowych?
Idea, z której zrodził się sukces
Na początku listopada Grupa Biznesowa DBG obchodziła swoje pierwsze urodziny! Mimo krótkiego stażu, społeczność odniosła wspólnie liczne sukcesy, dzięki którym podlascy przedsiębiorcy mieli okazję rozwinąć swoje biznesy. DBG ciągle się rozrasta i zachęca nowe osoby do członkostwa – a przedsiębiorcy zaangażowani w jej działalność zapowiadają, że to dopiero początek! Dziś jednak odstawiamy na bok plany grupy na przyszłość. Opowiem za to nieco o jej początkach – i o tym, co przyczyniło się do niezaprzeczalnego sukcesu DBG.
Zaufanie
Wszystko zaczęło się ponad rok temu od grupy znajomych z branży okołobudowlanej, którzy postanowili wzajemnie sobie pomagać. Zaczęli nawiązywać współpracę, dzielić się kontaktami, polecać się nawzajem i, jak to kumple, wspierać się dobrą radą. Założyciel grupy DBG, Łukasz Kowalczuk, dostrzegł w biznesach prowadzonych w ten sposób ogromny potencjał. Zaufanie, którym darzyli się jako przedsiębiorcy, szybko okazało się kluczowym czynnikiem do ich wspólnego rozwoju.
Wraz z powstaniem grupy DBG, zostały ustanowione jasne zasady, które zbudowały fundamenty jej działalności. Celem było stworzenie przestrzeni, w której przedsiębiorcy mogą darzyć się zaufaniem i otwarcie rozmawiać o biznesach. Podstawową regułą, która miała to umożliwić, zostało przejście weryfikacji przed oficjalnym przyjęciem do grupy. Proces ten miał potwierdzać, że osoba ubiegająca się o członkostwo należy do rzetelnych i uczciwych przedsiębiorców, którzy z zaangażowaniem będą uczestniczyć w spotkaniach.
Wraz z tą zasadą, zapewniono w grupie miejsca dla przedsiębiorstw różnej wielkości – w DBG zrzeszają się zarówno właściciele jednoosobowych działalności, jak i większych firm. Ta różnorodność wzbogaca współpracę, przynosząc różnorodne perspektywy i cenne doświadczenia z różnych branż.
Podstawę działania DBG stanowią regularne spotkania stacjonarne, dzięki którym członkowie są stale w kontakcie i znają bieżące potrzeby innych przedsiębiorców z grupy. Kontakty osobiste pomagają także zacieśniać więzi pomiędzy członkami, co wspiera najważniejszą ideę DBG – współpracę biznesową opartą na zaufaniu. Zasady podkreślają, że uczestnictwo w spotkaniach jest kluczowe. Poprzez obecność na nich, członkowie wyrażają zaangażowanie.
Przestrzeń wspierająca biznesy – a nie biznes
Pomysł Łukasza Kowalczuka zakładał stworzenie miejsca dla przedsiębiorców, które będzie wspierało rozwój ich biznesów – a nie biznes sam w sobie. Między innymi z tego powodu w DBG nigdy nie było opłat członkowskich. Przedsiębiorcy, którzy działają wewnątrz grupy, jak i goście, ponoszą jedynie koszty kolacji we wspólnym gronie, która towarzyszy spotkaniom.
Grupa Biznesowa miała od początku jedno zadanie – stanowić platformę dla właścicieli firm, która służy do wspierania i zachęcania siebie nawzajem do rozwoju. Wraz z jej rozrostem, pojawiły się nowe pomysły i możliwości, które to ułatwiły. W społeczności zawitali m.in. specjaliści w swoich dziedzinach, których najcenniejszym atutem była wiedza skierowana na konkretną branżę.
Tak rozpoczęła się regularna organizacja warsztatów i szkoleń wewnętrznych, które stały się kolejnym elementem wspierającym rozwój członków. Dzięki nim uczestnicy mają możliwość zdobycia cennej wiedzy, która wspomaga nie tylko rozwój biznesowy, ale również osobisty. Inicjatywy te stanowią istotne narzędzie w podnoszeniu kompetencji i umacnianiu pozycji przedsiębiorców w grupie.
W DBG kładzie się wyjątkowy nacisk na wspólny rozwój. Dzięki szkoleniom, warsztatom czy prezentacjom, członkowie mogą się dokształcać – poszerzać zakres swoich umiejętności miękkich oraz zdobywać wiedzę istotną w kontekście prowadzenia biznesu. Grupa jest otwarta na wszelkie tematy – od tego, jak mówić, żeby nas słuchano, przez efektywne zarządzanie zespołem, po porady dotyczące np. tego, jak współpracować z agencją marketingową.
Miejsce, w którym poczujesz się ważny
Grupa DBG nie jest jedyną ani pierwszą grupą biznesową w Polsce. Z całą pewnością wyróżnia ich jednak podejście, w którym liczy się każdy przedsiębiorca, niezależnie od wielkości prowadzonego biznesu. W DBG każdy ma szansę zaprezentować swoją działalność i jej potrzeby, co czyni ich społeczność wyjątkową.
Na każdym spotkaniu zarówno członkowie, jak i goście mają możliwość przedstawienia swojego biznesu w formie 30-sekundowych autoprezentacji. Dzięki temu wszyscy obecni mogą dowiedzieć się, czym zajmuje się dany przedsiębiorca i jakie ma potrzeby. Po części oficjalnej spotkania, rozmowy są kontynuowane przy kolacji, co pozwala na pogłębienie relacji biznesowych oraz wymianę konkretnych ofert czy potrzeb. To właśnie w tych momentach często rodzą się pomysły na współpracę, wspólne projekty, czy nowe inicjatywy, które przekładają się na efekty – wspólne biznesy.
Sami członkowie opisują Grupę DBG w ten sposób: „Nasza społeczność opiera się na wsparciu i wzajemnej pomocy. Przedsiębiorcy, którzy tworzą grupę DBG, nie tylko wymieniają się kontaktami, ale także służą sobie radą i doświadczeniem. Wierzymy, że każda osoba w grupie ma coś wartościowego do zaoferowania i każdy z nas może się czegoś nauczyć od innych. To właśnie ta otwartość i chęć współpracy wyróżnia nas spośród innych grup biznesowych.”
Na spotkaniach grupy panuje wyjątkowa atmosfera, którą goście podsumowują jednym słowem: „zapraszająca”. Jeśli zastanawiasz się, czego możesz się spodziewać, na pewno wyróżniłabym kilka zaobserwowanych (i przeżytych) przykładów zachowań członków, które wpływają na odczucia towarzyszące podczas spotkania. Po pierwsze, przygotuj się na wiele uścisków dłoni. Wiele. Po drugie, zastanów się, co chcesz powiedzieć o sobie i swoim biznesie – mnóstwo osób podejdzie do Ciebie, pytając, czym się zajmujesz. Postaraj się mniej-więcej ułożyć w głowie odpowiedź, dzięki której będziesz zapamiętany/a. Poza tym, nie spinaj się niepotrzebnie – sp
DBG w sieci
Działalność Grupy Biznesowej DBG można śledzić także w sieci, gdzie aktywnie prowadzony jest fanpage na Facebooku. Pod nazwą „DBG Spotkania Przedsiębiorców”, grupa regularnie publikuje posty dotyczące spotkań oraz bieżącej działalności. Wkrótce planują również wprowadzenie rolek z poradami biznesowymi, ciekawostkami oraz materiałami edukacyjnymi, które będą wsparciem dla każdego przedsiębiorcy.
Zachęcam do obserwowania profilu, aby być na bieżąco z nadchodzącymi wydarzeniami. Udział w spotkaniach, które są otwarte dla wszystkich, jest całkowicie niezobowiązujący, a może stanowić doskonałą okazję do nawiązania nowych kontaktów biznesowych.