Liczy się doświadczenie

Na pracę oraz wynagrodzenie agenta, składają się różne czynności. Czasem klientom wydaje się, że wystarczy zrobić zdjęcia komórką, napisać kilka słów na znanym portalu i udostępnić. A agent wywiesi baner, czeka na klienta i wystawia fakturę. Nic bardziej mylnego. W rzeczywistości dobry pośrednik robi o wiele więcej.

Warto rozważyć zatrudnienie agenta do sprzedaży nieruchomości, aby transakcja przebiegła szybko i sprawnie, a kwota, za jaką ostatecznie „pójdzie” nieruchomość będzie tak satysfakcjonująca, że wynagrodzenie biura nieruchomości przestanie być problemem. Pracę pośrednika, możemy podzielić na widoczne, oraz mniej widoczne czynności, których dokonuje przy sprzedaży. Do pierwszej grupy niewątpliwie należy wykonanie sesji zdjęciowej, promowanie ogłoszenia na portalach internetowych, czy prezentacje nieruchomości. Do drugiej – gromadzenie potrzebnych dokumentów do transakcji, stanie w urzędowych kolejkach lub przygotowanie umowy przedwstępnej. Jest tego dużo więcej!

Sprzedaż nieruchomości to nie lada wyzwanie. Najpierw należy sprawdzić stan prawny nieruchomości, aby przystąpić do jej sprzedaży. Dobry pośrednik powinien na początku przygody z klientem sprzedającym przeanalizować sytuację prawą nieruchomości. Należy sprawdzić podstawę nabycia, czy lokal nie posiada obciążeń, czy w bliskiej przyszłości nie powstanie pod oknami droga szybkiego ruchu. Poza tym, zawsze pojawiają się takie lub podobne kwestie: Czy klient nie będzie obciążony podatkiem dochodowym od sprzedaży nieruchomości? Czy nieruchomość gruntowa jest objęta MPZP? Czy grunt, na którym stoi budynek, w związku z użytkowaniem wieczystym, został przekształcony na własność? Jakie dokumenty do sprzedaży będą potrzebne, jeśli mieszkanie jest w spadku lub darowiźnie? Na te i inne skomplikowane pytania, dobry pośrednik ma odpowiedzi w małym palcu. Dodatkowo dostarczy wszelkie niezbędne dokument=do umowy przyrzeczonej, aby zaoszczędzić stresu i nerwów sprzedającego.

Niewątpliwie jedną z gałęzi prac agenta biura nieruchomości jest promocja i marketing. Przygotowujemy i opisujemy ofertę w taki sposób, aby zachęcała potencjalnego kupca, przy okazji pokazując wszystkie aspekty nieruchomości. Sesja zdjęciowa wykonana przez fotografa lub sprytne uchwycenie atutów z „szerokiego kąta” pokazują nieruchomość w lepszym świetle. Dodatkowo dochodzi home staging, dzięki któremu upiększamy mieszkanie i zwracamy uwagę na szczegóły. Świetnym narzędziem jest wirtualny spacer 3D, który umożliwia przechadzkę po nieruchomości z pozycji komputera. Pozwala on na spojrzenie na nieruchomość z innej perspektywy, często oszczędzając właścicielom czas, ponieważ przed realną prezentacją np. mieszkania, nieraz właściciel musi wrócić wcześniej z pracy, posprzątać oraz schować rzeczy prywatne. Do tego dochodzą zdjęcia i film z drona – z góry widać więcej. Nie tylko pokazuje okolicę, ale także najbliższe sklepy, szkoły i przystanki. Po wykonaniu powyższych czynności, w ręce agenta biura nieruchomości trafia program do wykonania rzutu 3D. Dzięki temu widać rozmieszczenie i wymiary pomieszczeń, oraz która ze ścian jest ścianą nośną.

Ważną kwestią jest obsługa oraz weryfikacja klientów kupujących. Agenci odbierają telefony, umawiają wizyty oraz prezentują nieruchomość, co samo w sobie jest dużym odciążeniem dla sprzedającego. Szczególnie, jeśli dochodzi do negocjacji. Agenci nieruchomości potrafią trzymać palec na pulsie oraz „nie szaleć” z ceną. Jako osoba trzecia, agent często wynegocjuje lepszą kwotę ostateczną, niż zrobiłby to właściciel.

Niewątpliwie część powyższych usług agenta są w pakiecie, podpisując umowy indywidualne, tzw. wyłączności. Należy również pamiętać, że główną rolą agenta biura nieruchomości jest przede wszystkim zapewnienie bezpieczeństwa transakcji. Dobry agent zadba o to, aby klient miał minimum formalności, a maksimum zadowolenia ze świadczonych usług.

Kacper Kozakiewicz

Ekspert ds. nieruchomości

z biura Express House